Posted on

Moeilijke vragen voor het Modalisme – 2

Vraag 2 – Als Jezus de Vader is, waarom wordt Hij dan de Zoon genoemd? Inleiding: Modalisme is de doctrine die het gebruik van de namen Vader, Zoon en Heilige Geest in de Bijbel verklaart als drie verschillende openbaringen (of rollen) van dezelfde persoon (namelijk God). Daarbij is Jezus niet slechts de tweede persoon van een samengestelde Godheid, maar is Hij God de Vader zelf, gekomen als Man van vlees en bloed. Deze doctrine uit de vroegste geschiedenis van het Christendom (vanaf de eerste eeuw tot ca. 250 AD) staat afwijzend tegenover de later ontwikkelde theologie die God omschrijft als[…]Lees meer

Posted on

Moeilijke vragen voor het Modalisme

Vraag 1 – Waarom bidt Jezus tot de Vader? Inleiding: Modalisme is de doctrine die het gebruik van de namen Vader, Zoon en Heilige Geest in de Bijbel verklaart als drie verschillende openbaringen (of rollen) van dezelfde persoon (namelijk God). Daarbij is Jezus niet slechts de tweede persoon van een samengestelde Godheid, maar is Hij God de Vader zelf, gekomen als Man van vlees en bloed. Deze doctrine uit de vroegste geschiedenis van het Christendom (vanaf de eerste eeuw tot ca. 250 AD) staat afwijzend tegenover de later ontwikkelde theologie die God omschrijft als een eenheid van drie hemelse personen[…]Lees meer

Posted on

Wat is de beste reden om de Bijbel te vertrouwen?

Christenen geloven dat de Bijbel waar is. Dat God de schrijvers ervan heeft geïnspireerd, en dat de gebeurtenissen die erin beschreven staan, echt gebeurd zijn. Ik heb het dan over de wonderbaarlijke geboorte en het wonderlijke leven van Jezus van Nazareth, over Zijn kruisdood en over de opstanding uit het graf. Maar ook over de getuigenissen van de apostelen over de ontmoetingen met de verrezen Jezus, en over de vele tekenen en wonderen in het boek van Handelingen. Maar de Bijbel is een buitengewoon boek op vele andere gebieden. Het beschrijft de schepping van het universum, de oorsprong van het[…]Lees meer

Posted on

Is de Bijbel betrouwbaar?

Het Christelijke geloof is uniek. Natuurlijk vanwege vele redenen. De liefde van God in de persoon van Jezus Christus. De zegeningen van het Christelijke leven. De wonderlijke getuigenissen over bekering, genezing en vernieuwing. De hoop op verlossing en eeuwig leven. De liefde en samenkomst van broeders en zusters. Maar wat soms wordt vergeten is dat het christelijke geloof vooral uniek is omdat het als geen andere religie gebaseerd is op en verwijst naar historische feiten. Het christelijke geloof is geworteld in de historische waarheid van het leven, de dood, de begrafenis en de opstanding van Jezus Christus. Niet alleen claimt[…]Lees meer

Posted on

Lijdensweg van Jezus is authentiek

Lijdensweg van Jezus is authentiek Auteur:Lars Oberink, pastor apostolische kerk Den Haag. Ruim drie miljoen tv-kijkers waren op goede vrijdag 2014 getuige van the Passion, de EO-musical gebaseerd op het lijdensverhaal van Christus  in de Bijbel. De Bijbelse passie is voor velen slechts een prachtig verhaal, maar voor Christenen naast een emotionele en spirituele ervaring ook een historische waarheid. Christus is volgens de schrijvers van de Bijbel gekruisigd voor onze zonden, en is op de derde dag uit het graf verrezen. In onze postmoderne samenleving hebben de meeste mensen grote moeite zoiets te geloven. Immers, we leren sceptisch te staan[…]Lees meer